Van simpele stoffenboer naar serieus modemerk

 In Innovatie

Deventer – Textieldrukkerij Vlisco concentreert zich niet langer alleen op Afrika. Het Nederlandse familiebedrijf krijgt steeds meer bekendheid in de rest van de wereld. 

Uitbundige designs en opvallende kleuren, daarmee veroverde familiebedrijf Vlisco de Afrikaanse markt. De stoffen van het Nederlandse bedrijf zijn een waar begrip geworden in Benin, Nigeria, Togo, Ghana, Ivoorkust en Congo. Het textielbedrijf wil echter meer dan alleen succes in Afrika. Vandaar dat zij zich meer en meer richten op het veroveren van de wereldmarkt. Het familiebedrijf stelt deze week haar opvallende creaties ten toon tijdens de Dutch Design Week.

Statussymbool
Afrikanen die in Vlisco-kleding lopen, hebben vaak veel aanzien. Wie kleding draagt van deze Nederlandse textieldrukker, wordt in Afrika gezien als iemand met status.  Hans Ouwendijk, directeur van Vlisco, komt regelmatig in Nigeria. Aan RTL Nieuws laat hij weten vaak aan tafel te zitten met de minister van financiën. “Zij draagt dagelijks onze kleding. Hiermee straalt ze uit dat ze een speciaal iemand is.” Inmiddels heeft het familiebedrijf ook naam gemaakt in andere delen van de wereld. Zo zijn beroemdheden als Beyoncé, Caro Emerald en Gwen Stefani ook al in de stoffen van Vlisco gespot. Deze sterren leveren hiermee een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van Vlisco als simpele stoffenboer naar wereldwijd bekend modemerk.

Koerswijziging
In 2010 kreeg het familiebedrijf een nieuwe aandeelhouder, Actis. Deze Engelse investeringsmaatschappij, die Vlisco overnam van moederconcerm Gamma Holding, had grootse plannen met de textieldrukkerij. Die plannen hebben ervoor gezorgd dat het Nederlandse familiebedrijf anno 2013 steeds bekender is in de rest van de wereld. Samen met de nieuwe aandeelhouder is Vlisco op een andere strategie overgestapt. “Die strategie heeft ertoe geleid dat we op een hele andere manier dit bedrijf in de markt zijn gaan zetten”, zegt Ouwendijk.

Stoffengeschiedenis
De start van de textieldrukker dateert al uit het jaar 1802 toen Jan Willem Sutorius een textieldrukkerij opende in Helmond. De zoon van Jan Willem, Peter Antonius, sloot in 1843 een associatie met Pieter Fentener van Vlissingen. In 1846 nam Fenetener van Vlissingen het bedrijf in zijn geheel over en ging het verder onder de naam P. Fentener van Vlissingen & Co. In 1970 werd de naam Vlisco ingevoerd. Textieldrukkerij Vlisco is vandaag de dag het enige Nederlandse bedrijf dat de ouderwetse boerenzakdoek nog produceert.

Recommended Posts