Verbeterde orderstroom familiebedrijven Mars en Jumbo

Veghel – Mars Nederland en supermarktketen Jumbo werken samen aan de verbetering van hun orderstromen. Dat meldt EyeOn in een persbericht.

Beide ondernemingen hebben de onderlinge planningsprocessen in kaart gebracht en geïntegreerd. Het beoogde resultaat, een perfecte en snelle beschikbaarheid van Marsproducten bij familiebedrijf Jumbo, is behaald. Het nieuwe concept dat is toegepast, EventCasting, is in samenwerking met adviesbureau EyeOn ontwikkeld.

Verbetering
De gegevens worden ingevoerd in een EventCasting-systeem dat voorspellingen kan doen over de verwachte consumentenaankopen voor de gehele logistieke keten. De eerste cijfers wijzen op een verbetering van 15 procent. Doordat de vraag nauwkeurig wordt voorspeld, zijn vrachtwagens beter te beladen en effectiever in te zetten. “Dat heeft als gevolg dat de supermarktketen niet met grote voorraden zit en sneller in kan spelen op de behoefte van de consument”, aldus Frans van Boomen, value chain manager bij Mars.

Unieke samenwerking
De samenwerking tussen familiebedrijven Mars en Jumbo is uniek te noemen omdat een fabrikant en een retailer voor de eerste keer in detail inzicht geven in elkaars interne processen. Voorheen werd er onvoldoende met elkaar gecommuniceerd. Dit had gevolgen voor de kosten, voorraden en beschikbaarheid van het product. Karel de Jong, directeur supply chain van Jumbo Supermarkten, zegt hierover: “De informatie-uitwisseling is nu frequenter en vollediger, waardoor de activiteiten binnen de keten van Mars en Jumbo strakker verlopen.”

De pilot van Mars en Jumbo wordt momenteel uitgebreid en loopt nog tot het einde van 2012. Het concept kan eenvoudig worden uitgebreid naar andere retailers en fabrikanten. Beide ondernemingen kijken samen met EyeOn naar de mogelijkheden om dat te doen.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief