Verscheidenheid producten leidt tot hoge kosten

Amsterdam – De verscheidenheid aan producten is verdubbeld in de afgelopen vijftien jaar. Dit leidt tot onnodig veel kosten voor bedrijven.

In de afgelopen vijftien jaar zijn er dubbel zoveel producten bij gekomen. Dit blijkt uit een onderzoek van strategisch adviesbureau Roland Berger. Volgens het bureau leidt de verscheidenheid aan producten tot hoge kosten, die helemaal niet nodig zijn.

Kritische klanten
Dat het aantal producten verdubbeld is, heeft te maken met kritische klanten. De consument heeft steeds meer eisen, waardoor bedrijven, onder andere familiebedrijven, steeds meer producten laten maken. Bestaande producten gaan hierdoor minder lang mee. Volgens Roland Berger is de levenscyclus van een product hierdoor met een kwart gedaald.

Hoge kosten
Doordat consumenten voortdurend op zoek zijn naar nieuwe producten, denken veel bedrijven dat ze consumenten kwijtraken wanneer zij niet voor het nieuwste product zorgen. Roland Berger stelt dat bedrijven hier echter te veel geld aan uitgeven. “Bedrijven maken de fout bij de ontwikkeling van nieuwe producten álle onderdelen uniek te willen maken”, aldus Alexander Belderok, partner van Roland Berger, op de website van Roland Berger. “Standaardiseer processen en maak vaker gebruik van dezelfde basisonderdelen.” Roland Berger geeft aan dat sommige bedrijven wel tot vijftig miljard euro kunnen besparen, alleen al door vaker dezelfde onderdelen te gebruiken.

Besparen
Belderok geeft aan dat het lastig is voor bedrijven om te besparen op nieuwe producten. Bedrijven weten immers van tevoren niet of een product wel of niet zal aanslaan. Belderok: “Dit vereist flexibiliteit én een goede onderlinge communicatie, van productie tot distributie. Want wat vandaag goed verkoopt, kan morgen alweer ingehaald zijn door een nog beter, mooier of geavanceerder product.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief