Vomar wederom snelst groeiende supermarktketen

Het afgelopen jaar van supermarktketen Vomar is op z’n zachtst gezegd ‘succesvol’ te noemen. In 2018 is het familiebedrijf, net als het jaar daarvoor, de snelst groeiende supermarktketen van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.

Vomar Voordeelmarkt begon ooit als een lokale buurtsuper in IJmuiden en groeit inmiddels als kool: het bedrijf telt een bescheiden 6.073 werknemers en in Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland heeft Vomar inmiddels al 66 winkels, waarmee de keten zich bijna kan meten met de grootste Nederlandse supermarktgiganten. Het bedrijf heeft daarnaast niet alleen een eigen distributiecentrum in Alkmaar, maar is ook uitgerust met een eigen centrale bakkerij en slagerij.

Groei

In 2017 voerde het bedrijf de omzet op met 6,4 procent en in 2018 liep dit percentage zelfs op tot 7,3 procent. Met een gemiddelde omzetgroei van 3,4 procent voor alle supermarkten van Nederland ging het heel supermarktland voor de wind, maar Vomar bevindt zich op pole-position door twee keer zo hard te groeien als de gehele Nederlandse supermarktbranche. Die ambitie om te groeien blijft: de komende drie jaar wil de retailer tien tot vijftien nieuwe winkels openen binnen hun huidige verzorgingsgebied en de omzet in de bestaande vestigingen verder opvoeren.

Rode formule blijkt goud

Afgelopen jaar was het feest voor Vomar: de supermarktketen bestond vijftig jaar. Na al die jaren is Vomar nog altijd een familiebedrijf, waar de familie Zwanenburg vanaf de oprichting de spreekwoordelijke scepter zwaait. Inmiddels zit de derde generatie in de directie van het Noord-Hollandse bedrijf. De duidelijke visie van de familie vormt de basis van het succesvolle Vomar-recept: de laagste prijs, de beste kwaliteit en de snelste service.

Met het oog op de toekomst koos de familie een paar jaar geleden voor een nieuwe draai aan de formule van de regionale kwaliteitsdiscounter: in 2016 en 2017 werden alle winkels omgebouwd volgens ‘de rode formule’. Bedieningsafdelingen verdwenen, de hoofdkleur switchte van geel naar rood en door een prijs-agressieve aanpak krijgen klanten value for money. Met de recente omzetcijfers bewijst Vomar opnieuw dat haar huidige formule een schot in de roos is.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief