“Voor familiebedrijven is ondernemen meer dan een potje Risk spelen”

Het steunen van een goed doel, het investeren in duurzaamheid of het oprichten van een goed doel.

Door de grote maatschappelijke betrokkenheid in familiebedrijven lijkt de combinatie tussen familiebedrijven en filantropie een goede uitwerking te hebben.

Het familiebedrijf staat bekend om zijn filantropische instelling. Zes van de tien gulste bedrijven en ondernemers in Nederland zijn dan ook families of familiebedrijven. Neem bijvoorbeeld de rijkste familie van Nederland, de familie Brenninkmeijer van C&A, die meer dan 44 miljoen euro uitgaf aan goede doelen. Of familie Van Vliert bijvoorbeeld, 16,4 miljoen euro overhad voor het goede doel.

Verbonden aan de omgeving
Casper de Nooijer is adviseur voor familiebedrijven bij PwC. “Familiebedrijven hebben natuurlijk verschillende redenen om een goed doel te steunen, maar vaak is het centrale woord ‘verbondenheid’.” Doordat familiebedrijven zijn geworteld in hun omgeving, is hun maatschappelijke betrokkenheid groter en zijn ze meer bewust van hun omgeving. “Een bedrijf in een klein dorp is ook echt onderdeel van die plaats. Deze kleinere ondernemers weten dat je als bedrijf heel groot kunt worden, maar ze willen ook graag iets teruggeven. Een gedeelte van wat ze hebben verkregen, geven ze terug aan de maatschappij. Op deze manier nemen ze verantwoordelijkheid in hun leefomgeving. Het is niet zo dat zo’n bedrijf een grote Amerikaanse partij is, die Risk speelt en totaal niet bezig is met de omgeving om hun heen.”

Ondernemerschap en filantropie
De familieleden in familiebedrijven zijn vaak zeer ondernemend met goede doelen bezig. Dit is volgens De Nooijer echt een uiting van ondernemerschap. “Goede doelen en ondernemerschap kunnen elkaar versterken.” Het opzetten van een goed doel of fonds kan volgens de adviseur buiten iemands werkterrein liggen. “Een basisvoorwaarde voor het oprichten van zo’n goed doel is het willen behalen van resultaten. Dat zit als ondernemer wel in je: je gaat ervoor.” Volgens hem kan ondernemerschap en het steunen van goede doelen een mooie combinatie zijn, die je bij meer familiebedrijven ziet. “Met dit als basis kunnen bedrijven echt maatschappelijk verantwoord bezig zijn. Ondernemers die op lange termijn denken en die bewust zijn van hun verantwoordelijkheid; wat kun je nog meer wensen?”

Voor familiebedrijven die niet weten welk goed doel of fonds zij moeten steunen, adviseert De Nooijer om te kijken naar de waarden binnen de familie. “Met die waarden kun je bepalen wat je belangrijk vindt en wat je kunt steunen. Je kunt nog zo’n mooi fonds steunen, maar als het niet bij je bedrijf past, vloeit deze energie er al snel uit. Mensen voelen het als je ergens wel of niet met passie over praat. Als je zelf in een doel gelooft, zullen anderen er vanzelf ook in geloven.”

Casper de Nooijer

Casper de Nooijer

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief