Voorbereiding IBAN door mkb’ers minimaal

Amsterdam – Nederlandse MKB’ers bereiden zich nauwelijks voor op IBAN (International Bank Acount Number). Dit baart onder andere De Nederlandsche Bank (DNB) zorgen.

In februari had 85 procent van de mkb’ers, waaronder veel familiebedrijven, nog geen voorbereidingen getroffen voor IBAN; het nieuwe, langere internationale bankrekeningnummer. Momenteel is dat ongeveer 70 procent van de mkb’ers, blijkt uit een onderzoek van DNB. Deze vooruitgang is goed, maar niet goed genoeg, meent de centrale bank. Daarom lanceerde MKB Nederland 4 oktober de voorlichtingscampagne: ‘Over op IBAN’.

Vereiste voorbereidingen
Vanaf februari 2014 kan er alleen nog gebruik gemaakt worden van IBAN als rekeningnummer. Er gelden dan nieuwe standaarden voor overschrijvingen en incasso’s. Daarom is het volgens de resultaten uit het trendonderzoek van DNB noodzaak voor bedrijven om actief met de voorbereidingen aan de slag te gaan. De aanpassingstijd voor bijvoorbeeld familiebedrijven kost volgens de overheid enkele maanden tot anderhalf jaar.

De campagne ‘Over op IBAN’ zet onder andere radiocommercials, banners en een website in om bedrijven te informeren over de overgang. Een onderdeel van deze campagne is het ‘IBAN Impact-Check’. Dit laat zien welke stappen bedrijven moeten nemen in de aanloop van de introductie van het nieuwe systeem.

Bedrijven zijn echter niet de enigen die hun administratie en software rond IBAN moeten aanpassen. Ook consumenten, overheden, verenigingen en andere organisaties krijgen nieuwe Europese betaalstandaarden die voorbereidingen eisen. Hebben zij deze voorbereidingen niet op tijd klaar, dan kunnen zij in 2014 geen gebruik meer maken van het betalingsverkeer.

Toename bekendheid
De bekendheid van IBAN is inmiddels fors toegenomen, zo blijkt uit resultaten van de SEPA-monitor ‘najaar 2012’. 89 procent van de mkb’ers en 100 procent van de middelgrote bedrijven is op dit moment bekend met het International Bank Acount Number. Waar een half jaar geleden slechts 30 procent van de mkb’ers een beeld had van de veranderingen die de nieuwe betaalstandaarden voor een bedrijf meebrengen, is dat nu 57 procent.

“Grote ondernemers hebben al ervaren dat de overstap naar IBAN meer voeten in aarde heeft dan je op het eerste gezicht zou denken. En het is natuurlijk lastiger voor mkb’ers om er tijd voor vrij te maken”, aldus Richard Zwol, secretaris-generaal van het ministerie van Financiën. Toch is de inspanning volgens Zwol eenmalig en ‘absoluut de moeite waard’. “Nederland verdient met zijn open economie veel geld aan het buitenland en één Europese betaalmarkt maakt dat alleen maar gemakkelijker”, licht de secretaris-generaal toe.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief