Voorsprong door innovatie

 In Dossier: EY, Innovatie

Voor ondernemers is het een tweede natuur: innoveren. Het is de constante factor die je helpt je familiebedrijf gezond te houden. Want hoewel je altijd de bestaande activiteiten moet blijven ontwikkelen, zit de meeste groeipotentie in het benutten van nieuwe kansen. En het is natuurlijk de kunst die kansen te zien én te pakken.

Familiebedrijven onderscheiden zich doorgaans vanwege hun behoedzame en wel doordachte aanpak tijdens economische hoogtijdagen en hun slagkracht gedurende economische malaise. Maar om zowel de groei als de winstgevendheid van je bedrijf vast te houden, is aandacht voor productontwikkeling, klantcontact en de interne processen essentieel. Daarbij gaat het telkens om het vinden van een balans. Een balans tussen enerzijds het omarmen en versterken van wat je al hebt en anderzijds het constant opzoeken van nieuwe mogelijkheden.

Productontwikkeling
Als niet-beursgenoteerd familiebedrijf heb je op diverse fronten een voorsprong ten opzichte van niet-familiebedrijven. Zo staan er geen aandeelhouders in je nek te hijgen en te pushen op performance. Het is dan ook fijn om te zien dat familiegestuurde ondernemingen de tijd en middelen voor research en development veelvuldig gebruiken. Maar innoveren is meer dan dat. Het gaat immers niet alleen om het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten, maar ook om het optimaliseren van bestaande producten. Mooie voorbeelden daarvan zien we in de industrie- en de technologiesector. Denk aan Van Wijhe Verf of Van Houtum Papier die constant bezig zijn met het verbeteren van hun bestaande productlijn én daarnaast niet stilstaan op het gebied van diversificatie van de producten.

Klantenbinding
Als family owned business kun je bouwen op een positief imago. Klanten, leveranciers en mogelijke partners zien je immers als betrouwbare partij met een langetermijnvisie. Een familiebedrijf gaat niet snel over de kop en dat is voor stakeholders een interessant gegeven. Maak daar slim gebruik van door met hen in gesprek te blijven. Wat gaat er goed? Wat kan beter? Wat speelt er? Zo houd je inzicht in de behoeften van de klant, ontwikkel je jezelf tot voorkeursleverancier en verkrijg je inzicht in gebieden die om onderzoek en innovatie vragen.

Processen optimaliseren
Vanuit de Strategic Growth Market is Ernst & Young nauw betrokken bij groeistrategieën en zien we dat IT onder familiebedrijven wel meer aandacht verdient. Collega Angelique Heemels, als senior manager verantwoordelijk voor strategic growth market praktijk, stelt dat name bedrijven die al generaties lang opereren, de aandacht ten aanzien van bijvoorbeeld software nog wel eens laten verslappen. Het loopt nu toch immers goed? Overigens gaat vernieuwing verder dan louter het inzetten van nieuwe software. Door systemen met elkaar te integreren, front- en backoffice op elkaar aan te laten sluiten en synergie te creëren binnen de gehele supply chain, verhoog je de operationele efficiëntie en geef je een positieve stimulans aan het verkoopproces.

Nieuwe markten aanboren
Groeien kan ook betekenen dat je activiteiten in het buitenland opzet of uitbreidt. Overnames, nieuwe vestigingen en joint ventures vragen een grondige verkenning van de markt en due diligence van een eventuele partner. Natuurlijk is een klik, een goed gevoel, prettig wanneer je met een andere partij iets opzet. Maar een professionele houding is minstens zo belangrijk, want wat je zeker niet wilt, is dat er na de deal nog lijken uit de kast komen. Verzeker jezelf ervan dat je samenwerkingspartner beschikt over de juiste expertise en hij zijn zaken op orde heeft. Ook hier is weer sprake van een balans. Luister zeker naar je intuïtie, maar staaf je onderbuikgevoel met harde afspraken en voer een gedegen referentiecheck uit.

Arjen Brussé, partner Ernst & Young Family Business Center of Excellence

Dit artikel is tevens terug te vinden op EYXchange, het kennisplatform voor ondernemers van Ernst & Young.

Recent Posts