Wat zijn de trends in het mkb?

 In Innovatie

De populairste sector om in te starten is de zakelijke dienstverlening. Dat blijkt uit ‘MKB in beeld’, het jaarlijkse overzicht van de Dutch Network Group. Een overzicht van de MKB Trends in 2015.

Bekijk de infographic van het rapport ‘MKB in beeld’ van Dutch Network Group.

De zakelijke dienstverlening behaalde in 2014 de sterkste omzetgroei sinds het uitbreken van de kredietcrisis in 2008: 3,9 procent. Dat blijkt uit de kwartaalmonitor van de zakelijke dienstverlening, schrijft mkbservicedesk.nl. Het is dan ook niet verrassend dat één op de vijf starters een bedrijf in de zakelijke dienstverlening begint. De gezondheidssector groeit het snelst: in vijf jaar tijd een vervijfvoudiging van het aantal beroepen en 43 procent meer bedrijven. De belangrijkste trends op een rij:

Starter is dik in de dertig
De leeftijd waarop starters hun bedrijf oprichten is de afgelopen vijf jaar stabiel gebleven: 37 jaar. Zzp’ers starten over het algemeen wel op oudere leeftijd dan mkb’ers. Vooral in de leeftijdscategorieën 50-54 en 65+.

Minder faillietverklaringen
Hoewel er ten opzichte van 2014 sprake is van een daling, gingen er vorig jaar toch nog bijna 7.000 bedrijven in het mkb failliet. Het betreft vooral de meer traditionele bedrijven in detailhandel en zakelijke dienstverlening.

Gevestigde ondernemer is dikke veertiger en man
Gemiddeld is de Nederlandse ondernemer 47 jaar. In tegenstelling tot wat men zou denken, stijgt de gemiddelde leeftijd: vorig jaar was hij 46. Opmerkelijk feit: vier van de tien ondernemers in het mkb is ouder dan 50 jaar. Er zijn nog steeds twee keer zo veel mannen als vrouwen ondernemer. Weliswaar wordt de verhouding geleidelijk wat minder scheef, maar het mkb is nog hoofdzakelijk ‘a man’s world’.

Export goed voor eenderde totale werkgelegenheid
Uit de internationaliseringsmonitor van het CBS blijkt dat het exportvolume van goederen en diensten in het derde kwartaal met 4,4 procent is gegroeid. Dit is de sterkste groei in anderhalf jaar. Het leeuwendeel daarvan komt van exportbedrijven met minder dan 10 werknemers.

In 2011 bedroeg de totale werkgelegenheid in Nederland door export ongeveer een derde. De landen die voor de meeste toegevoegde waarde in Nederland zorgen, namelijk Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, hebben ook de meeste mensen aan het werk voor Nederlandse import.

Recommended Posts
Familiebedrijven Award 2015 Stichting Familie Ondernemen