“Wij hechten meer waarde aan bedrijfscultuur dan aan keiharde doelstellingen”

Onemeeting.com

Onemeeting.com, onderdeel van familiebedrijf Regardz Hospitality Group, brengt bedrijven die vergaderruimten zoeken en aanbieden samen. De coronacrisis raakt Onemeeting.com steenhard, maar tegelijkertijd ziet mede-eigenaar Luc van Bussel ook veel innovatieve concepten ontstaan. We praten met hem over het belang van bedrijfscultuur, de stip aan de horizon en het onderscheidend vermogen van het familiebedrijf.

Heb je als bedrijf regelmatig vergaderruimten nodig, bijvoorbeeld voor meetings, opleidingen of trainingen? Of heb je als organisatie locaties beschikbaar die zich daar juist uitstekend voor lenen? Dan kun je via Onemeeting.com de juiste vergaderruimten zoeken dan wel beschikbaar stellen. “Met onze klanten hebben we helemaal uitgekristalliseerd welk type locatie zij zoeken en wij zorgen er dan voor dat deze voor hen beschikbaar komt.” Aan het woord is Luc van Bussel, mede-eigenaar van Regardz Hospitality Group, het familiebedrijf waar Onemeeting.com onder valt.

Onemeeting.com en 1M5

Binnen de huidige tijdsgeest van boekingsplatformen voor het ultieme gemak voor de klant, vult Onemeeting.com een belangrijke zakelijke niche in. “Hier hebben we echt onze nek voor uitgestoken en flink in geïnvesteerd, onder meer door ons eigen platform helemaal zelf te ontwikkelen. Zoiets als Onemeeting.com bestond simpelweg nog niet.” Zo’n vijf jaar geleden ging het avontuur van start. “En nu zijn we iedere dag bezig om enerzijds onze klanten te bedienen en anderzijds om steeds meer locaties aan ons platform toe te voegen.”

Het afgelopen halfjaar stond volledig in het teken van de lockdown en het inspelen op de anderhalve-meter-samenleving. “Onze klanten willen zo snel mogelijk ook weer fysiek kunnen vergaderen en opleidingen en trainingen kunnen verzorgen. De vraag is dan natuurlijk: ‘Is de locatie wel coronaproof?’ Daarom hebben wij het anderhalve meter label 1M5 ontwikkeld. Wij garanderen hiermee onze klanten dat alle vergaderruimten die wij voor hen beschikbaar stellen, voldoen aan de gezondheidsrichtlijnen van het RIVM en alle overheidsmaatregelen.” Hiermee biedt Onemeeting.com haar klanten het allerhoogste serviceniveau.

Stip aan de horizon

Hoe de evenementenbranche, waar ook Onemeeting.com actief in is, er de komende tijd uit komt te zien, is nog steeds koffiedik kijken. Van Bussel: “Wij zijn flink aan het innoveren en hebben bijvoorbeeld ook HybridMeetings.nl in de markt gezet. Op deze manier kunnen evenementen deels op locatie en deels thuis toch doorgaan. Maar voor de hele branche is het coronavirus natuurlijk een enorme ramp. Maatregelen zoals de NOW-regeling zijn levensnoodzakelijk, maar zijn er voornamelijk om loonkosten te ondersteunen.”

De ondernemers moeten zich vooral redden met hetgeen ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd, na de financiële crisis van 2008, die de evenementenbranche ook hard raakte. “Nu ontbreekt de stip aan de horizon helaas volledig. Hopelijk komt er zo snel mogelijk een vaccin en kan dit de stress een beetje uit de branche masseren.”

Tal van tradities

Moederbedrijf Regardz Hospitality Group is al 37 jaar een familiebedrijf en werd opgericht door Job Heilijgers, waarna Van Bussel in 2013 instapte. Inmiddels is hij samen met tweede generatie Michiel Heilijgers eigenaar van Regardz Hospitality Group en komen er verder geen vreemd vermogen en andere stakeholders aan te pas. “Familie met elkaar: dat is dé kernwaarde van ons bedrijf. Daarom hechten wij meer belang aan bedrijfscultuur dan aan keiharde doelstellingen. Als je bedrijfscultuur warm is, dan ben je ook in staat om warmte terug te geven. En als organisatie in de hospitality-branche moeten je medewerkers daar natuurlijk wel toe in staat zijn. Gastvrijheid staat immers niet voor niets voor ‘liefde voor de vreemdeling’.”

Dit alles uit zich in een wijze van samenwerken die is doorspekt van tradities. “We heten je als nieuwe medewerker echt welkom binnen onze familie. Zo krijg je je arbeidsovereenkomst thuisgestuurd in een feestelijke envelop inclusief confetti, krijg je een welkomstceremonie en werken we met buddy’s. We laten geen kans voorbij gaan om ervoor te zorgen dat je je bij ons thuis voelt.”

Zoet moet je passen

Of iemand echt binnen de bedrijfscultuur past, dat valt niet garanderen. “Maar ik ben ervan overtuigd dat je krijgt wie je verdient. Daarom zijn bij ons alle eerste sollicitatiegesprekken vooral cultuurgesprekken. Wie ben je, ben je een warm persoon, of past een corporate cultuur beter bij je? Sommigen vinden ons te ‘zoet’, dat kan natuurlijk. Maar vaak haken die mensen toch al af bij de vacaturetekst.” Op deze manier ontstaat er een bedrijfscultuur die het familiebedrijf kenmerkt en Regardz ook echt door de lastige (corona)periode helpt. “Iedereen draagt er gedurende deze lastige tijden aan bij dat we met zijn allen ‘door’ kunnen. Onze bedrijfscultuur wordt extreem getest, maar toont zich van haar beste kant. Daar zijn we ontzettend trots op.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief