Zeeman maakt geen vrienden bij Zuiderburen

 In Finance

Alphen aan de Rijn – Zeeman heeft de woede van Belgische ondernemers op haar hals gehaald met een reclamespotje. De Belgische ondernemers hebben een klacht ingediend tegen het familiebedrijf.

‘Heel België loopt binnen bij Zeeman!’ Met deze slogan en bijbehorende reclame wil het Nederlandse familiebedrijf haar producten verkopen bij onze zuiderburen. In het spotje is een vrouw te zien die goedkope kinderkleding koopt bij de textielsuper en deze kleding vervolgens voor een hogere prijs aanbiedt in haar eigen boetiek. De Zeeman-reclame valt bij veel kleine Belgische kledingaanbieders niet in goede aard, omdat de reclame de indruk wekt dat zelfstandige modehandelaars in België veel te hoge prijzen vragen voor hun producten. De Zeeman-reclame suggereert volgens de Belgische ondernemers bovendien dat de kleding die de Belgische kledingondernemers verkopen hetzelfde is als de kleding van Zeeman.

Zeeman aangeklaagd
Bovenstaande afspiegeling berust volgens ondernemersorganisatie Unizo niet op de waarheid. De kleine Belgische kledinghandelaren zijn woest op de Nederlandse textielsuper. Zo woest zelfs dat Unizo namens hen een klacht heeft ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame, de Belgische variant van de Nederlandse Reclame Code Commissie. “Het was absoluut niet ons doel om kleine Belgische aanbieders van kinderkleding belachelijk te maken”, aldus een woordvoerder van Zeeman tegenover Fambizz. “Met deze reclame wilden wij alleen onze producten verkopen in België, verder niets.”

Van de buis
Het spotje van Zeeman heeft het slechts een week volgehouden op zowel de Nederlandse als de Belgische televisie. Dit komt volgens de woordvoerder van Zeeman niet door de vele kritiek die de reclame te verduren kreeg: “Dit spotje stond slechts een week ingepland, vandaag komt er weer een nieuwe.” Zeeman heeft geen moment nagedacht over het eerder van de buis halen van de reclame aangezien het als grap bedoeld was en niet met de intentie om ondernemers belachelijk te maken. Volgens de woordvoerder van Zeeman heeft het familiebedrijf wel begrip voor de kritiek: “Maar het is zeker niet zo dat we met deze reclame buiten toelaatbare grenzen zijn getreden.”

Bekijk hier de Nederlandse versie van het Zeeman-spotje.

Recommended Posts