Zeeman ziet groei door nieuwe langetermijnstrategie  

 In Finance

De omzet van Zeeman liep terug als gevolg van de economische crisis en zware concurrentie. Het familiebedrijf koos drie jaar geleden voor een nieuwe strategie en werkte daarbij gericht aan de langetermijnvisie. Wat kunnen andere familiebedrijven hiervan leren? En is jouw bedrijf al ‘phy-gital’ genoeg? 

Zeeman veranderde zijn strategie onder andere vanwege de opkomst van internet en de komst van nieuwe concurrenten binnen Europa. Zoals een behoorlijk familiebedrijf betaamt, heeft Zeeman een langetermijnvisie, aldus de website retailwatching.nl. Het bedrijf wil zich onder andere onderscheiden door te werken met een aantal focusgroepen, zoals huishoudtextiel, beenmode, ondergoed en baby/kleuter. In 2012 komt deze mix goed naar voren in de geïntroduceerde XL-formule, aldus Zeeman.

Besparingen en uitbreidingen
Het familiebedrijf focust op de langetermijnvisie onder andere naar het verbeteren van processen rondom inkopen en verkopen. Hierdoor zorgt het bedrijf ervoor dat de producten altijd, online of in de winkel, beschikbaar zijn voor de consument. Zeeman werkt in alle vestigingslanden sinds vorig jaar met een nieuwe elektronische POS-betaaloplossing, waarmee de keten aanzienlijke besparingen denkt te realiseren.

De besparingen die er gedaan worden, worden weer geïnvesteerd in het bedrijf. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het verder uitwerken van het XL-winkelconcept. Dit concept houdt in dat filialen een minimum oppervlakte hebben van 600m2. Daarnaast breidt het familiebedrijf verder uit in de verschillende vestigingslanden, zoals Nederland, België, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk.

Technologische innovatie
PwC heeft onderzoek gedaan naar specifieke uitdagingen voor familiebedrijven, met de titel FamilyBusinessSurvey 2014. Daaruit blijkt dat de grootste uitdagingen om gezond te blijven voor familiebedrijven de financiering, governance, technologische innovatie en het aantrekken van gekwalificeerde werknemers zijn. Voor familiebedrijven is het dus van groot belang om een goede strategie te hebben.

Om niet achter te blijven, is het belangrijk om aan technologische innovaties te werken. Toch staat dit niet hoog op de agenda van familiebedrijven. Wanneer technologie verwaarloosd is, is een inhaalrace vaak niet haalbaar. Kies daarom als bedrijf voor een strategie die blijvend is aan te passen, waardoor snel in valt te spelen op de veranderende technologie. Technologische innovatie vraagt, volgens PwC, om een flexibele en ondernemende familie.

Langetermijnvisie
Een van de uitdagingen voor bedrijven is hoe ze zich online moeten presenteren. Mindtree, een technologiebedrijf, deed onderzoek naar hoe ‘phy-gital’ de shopper van vandaag is. ‘Phy-gital’ is een combinatie van online en offline shoppen om zoveel mogelijk informatie over het product te verstrekken. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de shoppers wereldwijd online en in de winkel shoppen combineren op een manier die het meest prettig en efficiënt voor hen is. Daarnaast verwacht de consument dat alles voor hen beschikbaar is, op elk moment en met zo min mogelijk gedoe. Op dit moment heeft alleen Nederland een online Zeemanwebshop. In de groeistrategie van Zeeman wordt onder andere vermeld dat er webwinkels in andere vestigingslanden moeten komen. Op die manier sluit Zeeman aan op de hedendaagse ‘phy-gital’ shopper.

Recommended Posts