Zeeuws familiebedrijf vist niet langer achter het net

 In Innovatie

Zeeuws familiebedrijf Roem van Yerseke heeft zich na enkele slechte jaren weten te herstellen. Dit herstel is onder andere te wijten aan marktverbreding.

In het boekjaar 2012/2013 leed het Zeeuwse bedrijf een verlies van 5 miljoen euro. De voornaamste reden van de slechte jaren is het verbod op kokkelvissen in de Waddenzee dat in 2006 is geïntroduceerd. Maar ook een slecht lopende relatie tussen oud-directeur Huub Lacor en het managementteam, het kwijtraken van grote klanten en een koude winter die invloed had op de vangst kwamen het bedrijf niet ten goede. ‘’De situatie was onhoudbaar. Als we op de oude voet waren doorgegaan, had het bedrijf geen toekomst meer.’’ Aldus Lacor tegenover het FD.

Nieuwe markten
Met het wegvallen van de kokkel uit het assortiment werd Van Yerseke gedwongen om zich meer op andere producten te richten. De garnaal bijvoorbeeld heeft een prominentere plek gekregen binnen het aanbod. Het andere aanbod heeft ook voor andere afzetmarkten gezorgd. Zo zijn de kant-en-klaarmaaltijden met mosselen populair in Polen. Commercieel manager bij Van Yerske, Louis Peperzak, geeft een verklaring aan het FD . “De Poolse consument heeft meer te besteden door stijgende welvaart en staat open voor producten die hij niet kent.” Maar ook Azië is een sterk opkomende afzetmarkt. Dit jaar zijn er al verschillende mossel-leveringen gedaan aan luxe hotels in Hongkong.

Financiën
Vorig jaar klopte Van Yerseke bij verschillende banken aan waaronder de huisbank. Geen van de banken was echter bereid extra werkkapitaal te financieren. Uiteindelijk is er hulp gekomen van een informal investor. “We hadden nog voldoende onbezwaard vastgoed om leningen aan te trekken en zijn grotendeels schuldenvrij”, zegt huidig directeur Johan van Lacor. De investering heeft ervoor gezorgd dat het Zeeuwse bedrijf de laatste twee jaar de omzet weer zag stijgen. Naar verwachting wordt er in het boekjaar 2014/2015 een miljoenenwinst geboekt.

Recommended Posts