Zeeuwse familiebedrijven houden winkelketens op afstand

Het aantal zelfstandige ondernemers domineert in Zeeland het winkelbeeld. Door het grote aandeel familiebedrijven krijgen winkelketens er amper voet aan de grond.

Het gemiddelde aantal winkelketens in de binnensteden ligt in Zeeland fors lager dan in de rest van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van ING. Het landelijke winkelaanbod bestaat voor 54 procent uit ketens. In Zeeland is dit percentage maar 44 procent. Volgens financieel adviseur Marcel Klootwijk komt dit door de hoge concentratie familiebedrijven in Zeeland.

Zeeuwse familiebedrijven
In Zeeland hebben zich relatief veel familiebedrijven gevestigd. Dit zijn veelal zelfstandige ondernemers die met hun populatie de grote winkelketens overwoekeren. Edwin Tilroe is zo’n zelfstandig ondernemer. Zijn bedrijf bestaat al tachtig jaar en is opgericht door zijn grootouders. Tilroe geeft aan zich absoluut niet aan te willen sluiten bij een keten. “Je moet er toch niet aan denken dat iedere stad en winkelstraat op elkaar gaan lijken met allemaal dezelfde bedrijven. De zelfstandigen kunnen echt nog het onderscheid maken.” De plannen voor een groot winkelcentrum in Terneuzen schoten vorig jaar ook in het verkeerde keelgat van de Zeeuwen. Het nieuwe winkelcentrum zou vooral grote winkelketens gaan huisvesten. Volgens zelfstandig ondernemer Toine Fassaert loopt daarmee de binnenstad van Terneuzen leeg. “Straks zie je hier net als in Frankrijk alleen nog maar winkels aan de rand van de stad in plaats van in het centrum”, aldus Fassaert.

Schaalgrootte
Volgens Klootwijk speelt naast de hoge concentratie van familiebedrijven, ook de schaalgrootte van Zeeland een rol bij het achterblijven van winkelketens. Aangezien Zeeland een kleine provincie is, is het voor grote ketens minder interessant om zich hier te vestigen.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief