Zes generaties vakmanschap bij Rikkoert Juweliers

Wanneer je Schoonhoven binnenrijdt, het Zuid-Hollandse dorpje en dé zilverstad van Nederland, lijkt het alsof de tijd stil heeft gestaan. De 17e-eeuwse huizen zouden rechtstreeks uit een schilderij van Vermeer kunnen komen. In een van de zeven fysieke winkels van Rikkoert Juweliers, is direct het contrast te zien tussen het klassieke exterieur en de moderne inrichting. Moderne digitale klokken van QLOCKTWO en trendy horloges van Garmin wisselen af met klassieke uurwerken en zilveren verzamelobjecten. “Prachtig, nietwaar?”, zegt Herjan Rikkoert, de zesde generatie van de Rikkoert familie. “De winkels zijn in 2018 compleet vernieuwd. Achter het glas zie je een van de originele houten balken.”

De kikkerschaal

Midden boven de toonbank valt meteen een imposant rond zilveren object op: de kikkerschaal. “Dit is een uniek object, omdat slechts een handvol vakmensen in Nederland dit kan vervaardigen”, zegt Rikkoert. “Het wordt uit één zilveren plaat gehamerd. Een kleine fout kan leiden tot barsten in de schaal, waardoor het zilver opnieuw gesmolten moet worden. Een zilversmid besteedt gemiddeld drie maanden aan dit unieke object. De meeste leerling-zilversmeden die bij ons in opleiding komen slaan er eerst drie stuk voordat ze uiteindelijk een perfecte kikkerschaal smeden.” Als hofleverancier heeft Rikkoert Juweliers een van deze kikkerschalen ooit aangeboden aan het koninklijk paar.

Naast zilveren kikkerschalen worden er wekelijks unieke stukken in opdracht vervaardigd: van zilveren miniatuurschepen om tewaterlatingen te vieren tot zilveren en gouden Cornetto’s voor Ola. Het meest opvallende object? “Een zilveren schaats voor de eerste tourrijder die finishte bij de Elfstedentocht”, vertelt Rikkoert trots.

“Wij cultuur”

In het atelier komt het oude ambacht van zilver- en goudsmeden samen met innovatieve technologieën. Van de eerste schets tot aan het 3D-printen van zilveren onderdelen voor grotere stukken. Ondanks alle innovaties blijft menselijke kennis essentieel. “We hadden recent een zilversmid die met pensioen ging. Hij heeft hier zijn hele leven gewerkt en de laatste jaren een nieuwe generatie van zilversmeden opgeleid. Dan laat je toch een blijvende erfenis achter”, aldus Rikkoert.

Terwijl veel bedrijven te maken hebben met hoog verloop, is bij Rikkoert Juweliers een dienstverband van 20 jaar of langer eerder regel dan uitzondering. Het ‘gevoel’ van een familiebedrijf speelt daarbij een grote rol, stelt Rikkoert. “We zijn weliswaar een bedrijf, maar we vinden het belangrijk om goed voor elkaar te zorgen. We proberen er ook echt te zijn voor ‘onze’ mensen, wat er ook speelt.”

De tijd tikt door

De hele familie Rikkoert is nog actief in de winkels: vader Ab, oom Perry, maar zelfs opa Rikkoert, inmiddels 90 jaar oud, woonde vijf jaar terug nog alle vergaderingen bij. Zo wordt alle kennis, waarden en kneepjes van het vak met zorg overgedragen door de voorgaande generatie, zoals al generaties lang gebruikelijk is. Het enige verschil? “Vroeger begon je al met de overname als je 20 jaar oud was , nu is dat grofweg tien jaar later”, zegt Rikkoert. “Het voordeel daarvan is dat ik de kans heb gehad om te studeren en kennis op te doen die ik mee kon nemen naar het bedrijf.”

Een nieuwe fase

Veertien jaar geleden heeft Rikkoert Juweliers de overstap gemaakt van alleen fysieke winkels naar online verkoop. Herjan en zijn zus Carlein Rikkoert stonden voor de uitdaging om online succes te behalen en tegelijkertijd het merk ‘Rikkoert’ zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Rikkoert:“De webshop was aanvankelijk verdeeld in vier afzonderlijke online winkels. We moesten kennis vergaren en op basis van data en inzichten zowel de buyer journey als logistieke processen voortdurend optimaliseren.” Dit was een succes. De e-commerce tak van Rikkoert Juweliers heeft in de eerste jaren niets dan dubbele groeicijfers gekend. De laatste jaren is de groei verder geconsolideerd met een uniforme marketingstrategie en één e-commerce kanaal.

Investering in de klantervaring

Met zes generaties is er geen tekort aan mooie anekdotes. Door bijvoorbeeld vertragingen bij PostNL tijdens de coronaperiode, bezorgde de familie Rikkoert zelf pakketjes. Rikkoert: “We gaan door totdat de klant tevreden is en we nemen alle tijd voor onze klanten.” Het is volgens de ondernemer dan ook eenvoudig: “Tevreden klanten komen terug en vertellen anderen over hun positieve ervaringen. We hebben trouwe klanten die ooit voor 15 euro wat hebben gekocht, maar later hun trouwringen bij ons aanschaffen en elk jaar terugkomen voor een geschenk of een mooi sieraad.”

Van begin tot eind

Die levenslange band met een klant is volgens Rikkoert bijzonder. “We zijn er in alle belangrijke fases van hun leven. Van verlovingen en bruiloften tot geboortes en uiteindelijk ook overlijdens.” Met enige aarzeling vervolgt hij: “Soms weten mensen dat ze gaan overlijden. We krijgen dan de opdracht om een uniek sieraad te maken ter herinnering aan die persoon. Onze opdrachten worden met de grootste zorg uitgevoerd, maar dit zijn de opdrachten die als zeer bijzonder worden ervaren door ons team. Op zulke momenten is het muisstil in het atelier.”

Naast dit soort bijzondere opdrachten mag Rikkoert Juweliers als beëdigd en gecertificeerd taxateur regelmatig erfenissen taxeren. Hij deelt een verhaal waarin zijn vader Ab, zijn tandarts vroeg om een röntgenfoto te maken van een parelketting. Het bleek te gaan om een oriënt parelcollier in plaats van gekweekte parels. “Dit resulteerde in een prijsverschil van een factor 8 voor de familie”, benadrukt Rikkoert. Het is tekenend voor Rikkoert Juweliers dat zich blijft inzetten om de intieme momenten in het leven van hun klanten te verrijken, en dat is wat hen al zes generaties lang onderscheidt.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief