Zijn familiegestuurde ondernemingen niet té sociaal? [afl. 1]

Terwijl beursgenoteerde bedrijven de aandeelhouders jaarlijks tevreden moeten houden met goede cijfers en dividenduitkeringen, kijken familiebedrijven verder vooruit. De toekomstige generaties moeten immers ook een goede boterham kunnen verdienen met het bedrijf. Medewerkers werken er doorgaans jaren en voelen veelal ook als familie en familieleden ontsla je niet zo snel. Maar in crisistijd is een reorganisatie soms bittere noodzaak. Zijn familiebedrijven niet té sociaal?

Familiebedrijf Klein Beernink in Deventer mag zichzelf gerust duurzaam en sociaal noemen. Continuïteit is de belangrijkste pijler van de strategie van het bedrijf. Eigenaar Jan Klein Beernink gaf vier jaar geleden als directeur het stokje over aan Frans Frühling, iemand van buiten de familie. Maar inmiddels worden zijn zoons klaargestoomd voor een plekje in de directie.

Gezonde verhouding eigen en vreemd vermogen
Klein Beernink houdt zich bezig met kantoorautomatisering, kantoorartikelen, kantoor- en projectinrichting en ‘document solutions’. De toenemende concurrentie op prijs als gevolg van de huidige economische situatie én de ontwikkeling van internet heeft z’n weerslag op de resultaten van het bedrijf. “Er is sprake van een enorme prijserosie. De marges staan onder druk”, vertelt Frühling. Hoewel 2009 en 2010 moeilijke jaren waren voor Klein Beernink en het bedrijf de laatste twee jaren ook slechts kostendekkend opereert, is de bedrijfscontinuïteit nooit in het gedrang gekomen.

Klein Beernink heeft zoals veel familiebedrijven een gezonde verhouding tussen eigen vermogen en vreemd vermogen. De afgelopen jaren nam de ‘hofleverancier’ zelfs twee concurrenten in de regio over, waarmee het familiebedrijf voorbereid is op de toekomst.

Duurzaamheid
Het bedrijf investeert ook veel in duurzaamheid. “Daar selecteren we onze leveranciers en klanten ook op. Onze inkoopvereniging heeft een ‘groene catalogus’. Het papier dat we leveren is duurzaam en gecertificeerd, net als de duizend andere artikelen die we verkopen. We letten op cradle2cradle en zelfs de fabrieken van onze leveranciers draaien energieneutraal. We vertellen onze klanten waarom we met dit soort producten de markt op gaan.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met P+, het toonaangevende multimedium voor de praktijk van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in Nederland.

Lees ook deel 2deel 3 en deel 4 van deze serie.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief