“Zonder familiebedrijven meer last van crisis”

Zonder familiebedrijven zouden we veel meer last hebben gehad van de crisis. Ilse Matser, lector familiebedrijven aan Hogeschool Windesheim, zegt dat de manier waarop familiebedrijven met hun personeel omgaan gunstig is in crisistijd.

In de uitzending van het RTV Oost-radioprogramma ‘Punt Komma’ van afgelopen vrijdag werd uitgebreid aandacht besteed aan familiebedrijven. Daarin kwam Ilse Matser, lector familiebedrijven aan Hogeschool Windesheim en tevens directeur van het Nederlands Centrum voor het Familiebedrijf (NCFB) aan het woord over de toekomst van deze bijzondere bedrijven. Zij stelt in het programma, deze keer uitgezonden vanuit familiebedrijf Van Beek Lederwaren in Zwolle, dat we zonder familiebedrijven veel meer last zouden hebben gehad van de crisis.

Gunstig
De regio Zwolle kent relatief veel familiebedrijven. Over de hoofdstad van Overijssel wordt vaak gezegd dat het er relatief gezien wel meevalt met de economische crisis. Volgens Matser kan dat best te maken hebben met de hoeveelheid familiebedrijven in deze regio, hoewel ze dat ook niet al te stellig durft te zeggen. “Wat je ziet, is dat familiebedrijven vaak voorzichtiger zijn gefinancierd en dat is zeker in moeilijke economische tijden heel gunstig.”

Voorzichtig positief
Ook vanwege de binding die familiebedrijven hebben met de regio of met het personeel, zijn ze minder snel geneigd personeel te ontslaan, denkt de lector. “Dat geeft in een crisis een soort dempende werking. Maar die crisis is natuurlijk best wel lang, dus die buffers staan behoorlijk onder druk. Het is daarom de vraag of familiebedrijven op het moment dat we uit die crisis komen ook weer in staat zijn om dan weer mee te gaan met de groei. Of komt er toch een periode dat er gesneden moet worden?”.

Het is volgens Matser nog maar de vraag hoe lang sommige familiebedrijven het nog volhouden. “Ondernemen is er niet makkelijker op geworden. Ik ben voorzichtig positief, maar de vlag kan denk ik nog niet uit bij veel bedrijven. Familiebedrijven die innovatief bezig zijn en daarmee voor de volgende generatie een mooi bedrijf neerzetten, hebben de toekomst.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief