Zorgvuldig investeren: CEO Ronald Prince over Koninklijke Smilde
Bij de familieonderneming Royal Smilde is alles gericht op de continuïteit van de onderneming voor de volgende generaties. ‘‘Wij doen geen investeringen met risico’s die niet bij het familiebedrijf passen.”
Zonder dat wij het weten consumeren we allemaal producten van het bedrijf Royal Smilde. Of dat nu mayonaise bij een groot fastfood restaurant is, of de afbak snacks en salades in de supermarkt. Royal Smilde is een Nederlands familiebedrijf in de foodsector met 700 vaste medewerkers en een lange traditie. Smilde is opgericht in 1863 en bestaat dit jaar 160 jaar. Ruim 70 jaar van die tijd stond de heer Smilde aan het roer. Hij heeft er tot zijn 87e gewerkt. Vandaag de dag is Ronald Prince (63) De CEO. Hij werkt al 17 jaar bij Smilde.
Zesde generatie familieonderneming Smilde is een echt familiebedrijf. De aandelen zijn ondergebracht in een stichting, en worden beheerd door de vijfde generatie. Inmiddels is ook de zesde generatie betrokken bij de onderneming. Aanvankelijk was de afstand tussen de onderneming en de familie wat groter. Er was wel een vertegenwoordiging van de familie in de Raad van Commissarissen maar daar bleef het bij. In de afgelopen jaren zijn allerlei initiatieven ontplooid om de familie meer te betrekken en te enthousiasmeren voor de onderneming. Er is nu een familieraad en de familieleden worden op allerlei manieren betrokken bij de activiteiten van Royal Smilde.
Continuïteit als belangrijkste doel Het belangrijkste doel van de onderneming en de familie is continuïteit. Om dit te realiseren gelden er rendementseisen die in de afgelopen jaren (met uitzondering van coronajaren) zijn gehaald. Een belangrijke pijler in deze continuïteitsdoelstellingen is innovatie van de producten van Smilde. Ronald Prince: “ Sinds 2013 wordt de strategie samen met een extern bureau bepaald. Dit was noodzakelijk omdat de onderneming een groot productportfolio had en er keuzes moesten worden gemaakt. Er ligt een plan tot en met 2027.’’
Produceren voor 50 landen
Smilde heeft zes fabrieken in Nederland. Deze fabrieken produceren niet alleen voor Nederland: ongeveer de helft is bestemd voor export. Er wordt geproduceerd voor vijftig landen. Het accent ligt op Europa en Afrika. Er werken 700 vaste medewerkers en 300 uitzendkrachten in 3 divisies: Royal Smilde Foods, Royal Smilde Bakery en Royal Smilde Natura.
Royal Smilde produceert foodproducten, halffabrikaten voor derden en eindproducten die onder private label worden verkocht door de retail- en foodservice-bedrijven. “Hoewel er wel enkele bekende Foodservice merken zijn, is Royal milde zeker geen A-merken bedrijf”, zegt Prince. “In Afrika werken wij met een merk ‘Topper’, een van de grotere merken in de West- Afrikaanse markt. Royal Smilde is goed in private label, co-packaging en samenwerken met andere bedrijven voor innovatieve producten ‘, aldus Prince.
Nieuwe foodconcepten met wereldsmaken
Prince is zich ervan bewust dat de consumptie van traditionele salades kan afnemen door de veranderende samenstelling van de samenleving en andere eetgewoontes. “De levenscyclus van deze producten neemt af. Snacks met een wereldbeleving en nieuwe smaak hebben de toekomst en hierin wordt geïnvesteerd. Een belangrijk speerpunt van de onderneming is om nieuwe foodconcepten te ontwikkelen. Een voorbeeld is The Tapas Factory. Daar maken wij fusion snack achtige producten zoals empanadas.
Er zijn 25 ontwikkelaars in dienst die de bestaande productlijnen innoveren en foodtrends volgen. Deze ontwikkelaars worden ook ingezet voor strategische samenwerkingen; voor de Vegetarische Slager maakt Royal Smilde bijvoorbeeld het vegetarische saucijzenbroodje. Een ander voorbeeld is Flower Farm, dat is een nieuw A-merk margarine die wordt geproduceerd zonder palmolie. Nieuwe ideeën worden ook uitgewerkt in Royal Smilde Futura, de proefkeuken en innovatiehub in Amsterdam waar Royal Smilde werkt aan nieuwe concepten en producten. In de innovatieve onderneming Seaweed Food Solutions wordt zeewier verwerkt dat wordt toegepast in de voedselindustrie. Het is een snel groeiende toepassing die bijvoorbeeld vlees sappiger maakt, maar vooral veel duurzamer. . “Het gaat Royal Smilde in deze samenwerking vooralsnog om de innovatie”, verklaart Prince.
Ook bestaande producten moeten worden vernieuwd. “In de huidige wetgeving mag dadelijk de plastic mayonaise cup als ‘single use’ product niet meer. Er is nog geen definitieve oplossing gevonden voor een verpakking waarbij de smaak goed blijft, maar er wordt hard gewerkt aan alternatieven’.
Stabiliteit garanderen
Met alle producten van Royal Smilde wordt er ongeveer f€360 miljoen omzet gerealiseerd. Voor de nieuwe producten is er veel aandacht en ruimte in het investeringsbudget. Diversificatie is een belangrijke pijler van de strategie.Prince: “In coronatijd deed retail het goed en foodservice niet. Soms zijn grondstoffen moeilijk te krijgen of heeft het weer grote invloed op de omzet. Maar het regent nooit allemaal tegelijk in alle markten en productsoorten. Juist voor het familiebedrijf kan men dus stabiliteit garanderen. Op deze wijze kan je als onderneming aan continuïteit werken voor volgende generatie. De wereld verandert steeds sneller, dus Royal Smilde moet blijven investeren. “
In de afgelopen periode zijn er veel uitdagingen geweest zoals corona, de verstoring van de toelevering van de grondstoffen, energieprijsstijgingen en personeelsgebrek. Hoe ga je met deze thema’s om? Prince: “Als wij met andere CEO’s van foodbedrijven praten zijn deze onderwerpen het hoofdthema. Er wordt bijna niet meer gesproken over de markt. Dit is een totale switch. Ik vind dat geen goede ontwikkeling. Uiteindelijk moet het over de markt, consument en het product gaan. De coronaperiode heeft wel gevolgen gehad voor de rendementen van de onderneming , maar men is blijven investeren. Uiteindelijk is het familiebedrijf veerkrachtig gebleken.”
Kostenverhogende eisen
Een ander aandachtspunt betreft de milieurapportage die binnenkort verplicht wordt, net als de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) rapportage, over de impact van de onderneming op mens en klimaat. Prince stelt dat hij verwacht dat de advieskosten van deze audit en aanvullende rapportages sterk toenemen: “Al deze ontwikkelingen werken behoorlijk kostenverhogend. Dat betekent niet dat je alle kostenverhogende ontwikkelingen kan doorberekenen in de prijs van het product. In de markten is de rek in de prijselasticiteit er wel uit. Als wij niet opletten, raken wij de markt kwijt. De markt vraagt nog meer scherpte. Wij gaan voor volgend jaar ook streng naar de prognose kijken en werken met meerdere scenario’s. Hiervoor zullen wij innovatief moeten zijn. ‘Dat gaat Royal Smilde lukken. Wij zijn zeer robuust en veerkrachtig gebleken in de afgelopen periode.”